1. Ló szobrát vagy képét helyezze el a magányos ember
lakása déli területén úgy, hogy az ne nézzen kifelé ajtón vagy ablakon.
Nemsokára szerelemre talál.
2. Aki hírnévre vágyik,ló szobrot helyezzen el irodája déli részén és vágya teljesül.
3. A ló az erő a hatalom szimbóluma. Kanca a termékenységet, a csődör a férfiasságot és a nyers erőt jelképezi. A ló szinte minden kultúrában és minden korban az erő, a hatalom
szimbóluma. Gyakori az az elképzelés, hogy ló húzza a Napot az égen.
Erős, gyors és megbízható, ember és ló közt különleges kapcsolat áll
fönn. A ló teszi lehetővé, hogy olyan feladatokat is el tudjunk
végezni, amik amúgy meghaladnák erőnket, és hogy olyan távolságokra
eljussunk, ahová nélkülük nem tudnánk. A kanca termékenységet jelképez,
a csődör pedig a férfiasság és a nyers erő szimbóluma. A ló olyan
állat, aki sohasem veszítette el hatalmát, a háziasítás során sem. A hétköznapi használaton túl misztikus erőt is tulajdonítottak a
lovaknak. A Shang Dinasztia idején már gazdáikkal együtt temették el az
állatokat, hogy azok elkísérjék és szolgálják gazdáikat a túlvilágon is. A lovak fontos szerepet játszottak a népek vándorlásában, békében megbecsült társai, háborúban pedig segítői voltak az embernek.
A Csin-dinasztia fővárosában Hszianban sok ezer életnagyságú
agyagkatona és ló szobrát ásták ki, melyet Cserép vagy Agyaghadseregnek
neveztek. Ez volt az első császár - Csin Si Huang - túlvilági
hadserege. Jelentősége ezeknek a kerámia sírszobroknak, hogy ezúttal
nem embereket, állatokat, hanem azok szobrait temették uralkodójuk
mellé. A szobrok részletgazdag kidolgozása a kínai mesterek remek
megfigyelőképességét mutatja. Az ókori mitológiában Mu király nyolc híres paripája jelenik meg: a
Veres, a Sebes lábú, a Hűséges Fehér, a Kereket átugró, a Hegyek Fia, a
Hatalmas Sárga, a Veres tarka és Zöld Fül. Valamennyi csodálatos és
rendkívüli képességekkel rendelkezett: egyiknek szárnya volt, a másik
tízezer mérföldet tett meg egy éjszaka alatt, a harmadik úgy
vágtázott, hogy lába nem érte a földet.
A ló – más állatokkal együtt – nagy hatást gyakorolt Kínára, ahol
Ie. 3000 körül, Kína északkeleti részén tűnt fel, elsősorban kocsit,
szekeret, hintót húzattak vele. A lótenyésztéssel foglalkozó Po Luo
legendás lovait „tízezer mérföldet vágtató paripá”-nak nevezték, utalva ezzel a lovak különleges képességére.
Mítoszokban és mesékben ló és lovasa a győzelem, erő, teljesség
jelképe. Bennük egyesül a Nap és a Hold ereje, fény és árnyék… ettől
legyőzhetetlenek. A fehér ló és a kínai buddhizmusA Fehér Ló Templom (White Horse Temple) az első buddhista
templom Kínában, Luoyangban. A monda szerint Mingdi császár egy éjjel
álmot látott: egy 12 láb magas, arany férfit, akinek a feje felett
arany fény ragyogott. A császár elmesélte álmát egyik miniszterének,
aki azt mondta, hogy a császár álmában valószínű Buddha jelent meg.
Császári küldöttség utazott Indiába, hogy többet tudjanak meg a
buddhizmusról. Három év elteltével a küldöttség két buddhista
szerzetessel tért vissza (She Moteng és Zhu Falan), akik egy fehér
lovat hoztak ajándékba a császárnak. A következő évben már hozzá is
láttak az első buddhista templom megépítésének, melyet aztán több is
követett nemcsak Kínában, hanem több ázsiai országban is.
Mit szimbolizál még a ló?A ló – fekete, vagy fakó – többek között szimbóluma az éjnek, a Föld és
a vizek mélyének, az éjnek, a szexualitásnak, az álomnak, a halálnak.
Az anya állatmása, kanca alakjában jelenik meg: Földanya, kancafejű
Deméter, mely méltó párja a csődör formájában megjelenő Poszeidonnak.
Szexuális jelképként a kezdetektől jelen van a keresztény kultúrkörben.
A magyar népi szóhasználatba a „meglovagol”, „megnyergel”, „felszerszámoz” szavak is utalnak erre. A férfit a lovas, az ostor, a sarkantyú, a nőt rendszerint a nyereg, a kengyel szimbolizálja. Valószínű ezek állnak a ló figurákkal kapcsolatos hiedelmek
hátterében. Na, meg a mesékből jól ismert férfi hős, az erős és bátor,
szép szőke herceg, aki általában magas, kékszemű, jóképű, fiatal és
fehér lovon érkezik. Miután minden próbát kiállt, jutalmul elnyeri a
hősnő kezét, illetve a hősnő nyeri el őt.
Érdekes ellentmondás, hogy Kínában úgy tartják, hogy a Ló évében nem
szerencsés házasságot kötni, sőt, azok a lányok, akik a Ló évében
mennek férjhez, hamar megözvegyülnek.
|