1. A pocakos Buddha a gazdagság szimbóluma, biztosítja a család jólétét is.
2. Nevető Buddha gyermekek körében a gyermekáldást segíti,hálószobába való.
3. Nevető Buddha a gazdagság és a bőség beköszöntét jelzi.
4. Buddha gömbölyű pocakját időnként ajánlott megsimogatni.
5. A Buddhát a szoba bejáratával szemben átlósan szemmagasság fölé kell tenni,hogy felfelé nézzünk rá.
„A nevető Buddha gömbölyű pocakját legalább naponta kétszer ajánlott
megsimogatni, hogy a várva várt szerencse, gazdagság és bőség
beköszöntsön hozzád!”
A pocakos, nagyhasú, mosolygós férfi a gazdagság szimbóluma, mert
azt jelzi, hogy van mit ennie, ezért biztosítja majd családja jólétét
is.
Sokszor ábrázolják a nevető Buddhát gyermekek körében, amint vidáman
tűri, hogy rajta ugráljanak. Ezt a változatát a gyermekáldás érdekben
ajánlják a hálószobába tenni, mert a családi örömöt szimbolizálja. Miért ilyen népszerű a Buddhának ez a változata? Ez a változat az
Eljövendő Buddhát ábrázolja, akit a buddhista kultúrákban többféle
néven illetnek és tisztelnek (Maitréja, Milefo, Minik, Miroku), akinek
kultusza Indiából jutott el Kínába. Alakja, a X. században, a Szung
dinasztia idejéből legendássá vált csodatévő szerzetesektől származik.
Az emberi szenvedés végét, a halál utáni mennyei birodalomba kerülést
szimbolizálja. Kedveskedő, népies elnevezése „nagy pocakú”, de „nevető Buddhának” is nevezik.
Elgondolkodtató, hogy az emberekben meglévő igények hogyan
változtatják meg a hitet, hogyan alakítják a maguk képére szentjeiket.
Hogyan vált az aszkétából, a földi élvezeteket hátrahagyó, a
mértékletes középutat követő Buddhából egy pocakos, vidáman mosolygó,
kedves figura, akin vidáman ugrándoznak a gyerekek, akiről nem a
szellemi táplálék jut elsősorban eszünkbe… Hogyan lett a gazdagság
szimbóluma az, aki pont a gazdagságát, a fényűzést és a pompát
hátrahagyva, az egyszerűséget, a befeléfordulást, és a szellemi
fejlődés útját követte.
Buddha születéseA buddhizmus megalapítója sokféle néven ismeretes. Szüleitől a
Sziddhártha – jelentése: aki elérte célját – nevet kapta, de nevezik
Gautamának, vagy Gótamának, mert családja a védikus tanítómestertől
Gótamától származtatta magát. Gyakran nevezik Sákjamuninak, a „sákják
bölcsének”, vagy a „sákják oroszlánjának” Sákjaszinhának, aki a sákják harcos nemzedékéhez tartozott.A sákja nemzetség eredetét Iksváku királyra, ezen keresztül a
Napistenre vezette vissza, aki a mostani indiai-nepáli határvidéken –
ma Gorakhpur – lévő kis államban uralkodott.
Buddha születésének időpontja eltérő a különböző országokban élő
buddhisták szerint. A kutatások szerint ie. 560 és 480 között élt
feltehetően. Nagy pompa és gazdagság között nevelkedett, de ez a
fényűzés nem elégített ki. Nem tudta elfogadni azt a gondolatot, hogy
rá is, mint minden emberre, az öregség, betegség és végül az elmúlás
vár. Hiába zárták el a világtól, hogy ne találkozzon a szegénységgel,
szenvedéssel. Egy kikocsikázása alkalmával megjelent előtte egy isten:
először aggastyánként, majd betegként, holttestként és ezt követően
aszkétaként. A látomás a múlandóság és a világ megtagadásának
gondolatáig vezette el Gautamát. Ettől még fia születése sem térítette
el, hátrahagyva családját útnak indult, egészen az Anavamá folyóig. Itt
fejedelmi ruháját levetvén magára öltötte az aszkéták köntösét,
lenyíratta a haját és a megváltás útját keresve először Áráda Káláma,
majd Rámaputra tanítványa lett. Mivel úgy találta, hogy ezek a tanítások csak átmeneti lépcsőfokok
az igazsághoz vezető úton, ezért az igazságot keresve útját magányosan
folytatva tovább Magadha-ba – a mai Bihar tartomány, majd tovább ment
Uruvélában – ma Gajá – és itt telepedett le.
Először fájdalmasan kínozta magát, nem evett semmit, teljesen
legyengült és hiába meditált, az áhított megvilágosodást nem érte el.
Mígnem felvillant előtte, hogy gyermekkorában egyszer apjával egy
jambózafa árnyékában meditált… ezért a meditálást így folytatta. A
megvilágosodást (bódhi) egy fügefa alatt érte el, ahol is 3 egymást
követő virrasztás alatt megszerezte
- a visszaemlékezés képességét saját, korábbi életeire,
- más lények újra megtestesülésének felismerését,
- a négy nemes igazság tudását és a 3 főbaj (érzéki gyönyör, létezés gyönyöre, tudatlanság) megszüntetését.
Buddha munkássága
Buddha a megvilágosodása után úgy határozott, hogy megnyitja az
örökkévalóság kapuit azok előtt, akik hallani akarnak. A Benáresz
melletti Risipatana vadaskertbe ment, ahol megindította a „TAN KEREKÉT” azzal, hogy öt aszkétával megismertette tanainak alapjait. A kerék a buddhizmus térhódítása idején, Asóka király oszlopain a
vallás eszméire utal. A küllők a középpontban egyesülő lelki
képességeket szimbolizálják. Az üres kerékagy az égi cselekedetek
illeszkedési pontja. Uralkodó, aki nem részesedik az egyetemes
változásból, belőle áramlanak ki a fény sugarai. A létezéskeréknek hat
küllője van. A nyolcküllőjű kerék a Lótusz szirmait és az Út ösvényeit
idézi fel.
Buddha a benáreszi prédikációban azt fejtette ki, hogy az
üdvösséghez nem az érzéki élvezetek hajszolása, de nem is a túlzott
önsanyargatás vezet, hanem a mértéktartó lemondás középútja. Ehhez
pedig ismerni kell a szenvedéshez vezető utat, mindazt, ami a vágyaktól
való megszabaduláshoz vezet. Erre szolgáló módszere az ún. nemes 8-as
út követése: a helyes szemlélet, a helyes gondolkodás, a helyes beszéd,
a helyes cselekvés, a helyes élet, a helyes törekvés, a helyes
vizsgálódás és a helyes elmélkedés.
Buddha 36 éves korától 80 éves koráig járta Észak Indiát, ahol prédikálva terjesztette eszméit, hallgatóihoz illő módon. Buddha követői két csoportra oszlottak: a világi követőkre, akik családi életük keretén belül megtartották az öt alaptörvényt (Ne ölj! Ne lopj! Ne hazudj! Ne kövess el házasságtörést! Ne fogyassz részegítő italokat!) és a szerzetesekre, apácákra, azaz a rend („szangha”) tagjaira, akik számára az előírások megtartását a teljes szegénység és szüzesség megtartása mellett írta elő.
A más néven Magasztos, vagy Tökéletes megbetegedése után
Kusinagarába, a mallák fővárosába ment. Itt vett búcsút szerzeteseitől
és ezután elvonult a teljes nirvánába. A mallák méltó pompával temették
el, holttestét elégették, maradványait pedig ereklyeként szétosztották
és sztúpákat emeletek fölé. A legenda szerint a Tökéletes halálát kozmikus jelenségek kísérték:
hatalmas földrengés támadt, az istenek dobjai megperdültek és amikor
testét elégettek, az égből egy vízsugár oltotta ki a máglya tüzét.
A klasszikus feng shui nem a nevető Buddha szobrot használja a gazdagság megteremtésére. Az energiaáramlást és a harmóniát az ún. Repülő Csillag módszer segítségével, az idő és tér egyensúlyának elérésével teremti meg.
|